Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen. Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster. För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Två tågspår ska bli fyra genom Knivsta kommun. Syftet är att öka kapaciteten, tillgängligheten och robustheten på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm.
I Trafikverkets projekt ska ytterligare två spår, cirka 23 kilometer, byggas från Uppsala till länsgränsen mellan Uppsala och Stockholm. Två nya stationer ska byggas vid Bergsbrunna och Alsike stationssamhälle.
De två tågspåren är en del i det så kallade Fyrspårsavtalet som Knivsta kommun har tecknat med staten. I avtalet åtar sig staten att genomföra olika infrastrukturella satsningar i Knivsta – bland annat bygga ut järnvägen från två till fyra spår och uppföra en ny station i Alsike. Knivsta kommun ska i gengäld möjliggöra för nya bostadsområden, med samhällsservice och arbetsplatser.
Trafikverket har genomfört en så kallad lokaliseringsutredning för de två nya tågspåren. Utredningen är nu avslutad och Trafikverket har meddelat att man väljer att gå vidare med alternativet Befintlig, det vill säga den korridor som placerar de nya spåren utmed befintlig sträckning genom Knivsta. Nu arbetar Trafikverket med en järnvägsplan som i detalj ska fastslå hur den nya järnvägsanläggningen ska se ut och var spåren ska dras mer exakt inom den fastslagna korridoren.
Knivsta kommun följer arbetet med järnvägsplanen i nära dialog med Trafikverket. Kommunens uppgift är fortsatt att säkerställa Knivstas intressen så långt det är möjligt, och bidra till att skapa en så välfungerande och attraktiv lösning som möjligt för Knivsta. Det kan till exempel handla om att arbeta för att minska de barriäreffekter som de två spåren kan föra med sig samt att bidra till att lindra byggstök och eventuella trafikstörningar under byggtiden.
Knivsta kommun har genomfört stationsområdesutredningar för framtida Knivsta station och kommande Alsike station. Nu pågår arbetet med att skapa förutsättningar för den kommande anläggningen utifrån ett samlat projektuppdrag för fyrspårsarbete till förvaltningen– ett uppdrag som bland annat omfattar att ta fram utvecklingsprogram för de båda stationsområdena i Knivsta och Alsike, en översyn av detaljplaner längs sträckan och ta fram underlag inför fortsatt dialog med staten och regionen kring fyrspårsavtalet.
Spåren och stationerna planeras att byggas ut från och med tidigast år 2028 och öppna för trafik under år 2034.
Knivsta kommuns politiska styre har meddelat att man vill se över kommunens åtaganden i Fyrspårsavtalet. Styret vill gärna se att Knivsta får större frihet och flexibilitet bland annat när det gäller hur och var bostäder kan byggas.