Den tidigare cykelparkeringen vid trapporna vid tågstationen byggs nu ut.
Den "nya" cykelparkeringen kommer att få cirka 170 platser varav de flesta under tak utmed spårområdet.
Läs mer om den nya cykelparkeringen
Södra delen av Centralvägen
Frå kommunhuset till Särstavägen breddas den befintliga gång- och cykelvägen. Vid Apoteksvägen blir gång- och cykelvägen prioriterad - det vill säga vägen för fordonstrafik höjs upp till trottoarens nivå och blir som ”fartgupp” för bilister.
Vägen får också ny belysning.
Högåsvägen/Kolugnsvägen till Gredelbyleden
Utmed Högåsvägen mellan Skogsbrynsvägen och Gredelbyleden har den befintliga trottoaren breddats till en gång- och cykelväg.
Vid anslutande vägar är gång- och cykelvägen prioriterad. Det betyder att vägen för fordonstrafik höjs upp till trottoarens nivå och blir som ”fartgupp” för bilister. Cyklister behöver då inte köra upp- och nedför trottoarkanter och det blir ännu tydligare att bilister ska väja för gående och cyklister.
I projektet har också ingått att byta ut gamla armaturer och förtäta befintlig belysning.
En av anledningarna till att den nya gång- och cykelvägen byggts är att knyta ihop vägen för gående och cyklister från cykelvägen vid Gredelbyleden/Högåsvägen till cykelvägen som börjar vid Skogsbrynsvägen och går genom skogen till Boängsvägen och vidare mot eljjusspåret och Alsike (till vänster) alternativt höger mot Gredelbyleden.
Läs om den nya gång- och cykelvägen utmed Högåsvägen
Centrala Ängby
Nya stadsdelen Centrala Ängby växer fram. Här planeras och byggs flera gång- och cykelvägar för att underlätta för gående och cyklister. När området står klart omkring 2025 kommer här finnas ett nätverk av trygga vägar för gående och cyklister, både inom stadsdelen och med koppling till centrum och andra delar av Knivsta tätort.
Redan idag finns en ny gång- och cykelväg med belysning på plats längs med järnvägen, från Gredelbybron till stationshuset.
Det blir en ny gång- och cykelväg utmed Torpängsgatan, som kommer knyta samman Gredelbyleden med Lyckåsvägen.
Utmed Gredelbyleden, som nu blir stadsgata, blir det gång- och cykelväg på båda sidor om leden, med belysning och planteringar.
Läs samlad information om Gredelbyleden
Läs samlad information om Centrala Ängby
Margaretavägen
Margaretavägen har fått en belyst gång- och cykelväg som leder in mot skolan och upp till bostadsområdet.
Läs samlad information om Margaretavägen
Lustigkullagatan/Norra Alängsvägen
Här breddas vägen för fordonstrafik. En gång- och cykelväg byggs intill vägen och det blir lätt att tryggt gå eller cykla till den nya sporthallen Adolfsbergshallen. Sträckan får belysning och trädplanteringar.
Läs mer om projektet Lustigkullagatan/Norra Alängsvägen
Morängatan/Lilla Brännkärr
Både utmed Morängatan och utmed parallellgatan Skogsgläntevägen byggs gång- och cykelvägar med belysning.
Längs med Brunnbyvägen byggs den befintliga gång- och cykelvägen om och parkeringsfickor kommer på plats.
Det finns också en ny belyst gång- och cykelväg genom skogen mellan Morängatan och Brännkärrsskolan.
Läs mer om projektet Morängatan/Lilla Brännkärr
Kvarter Segerdal
I nya kvarter Segerdal vid Apoteksvägen bygger Knivsta kommun vägar för gång och cykel, samt gågata/gångfartsområde genom området.
Läs mer om kvarter Segerdal
Forsbyvägen
Ett större projekt med olika åtgärder för gång och cykel pågår längs med Forsbyvägen.
Gång- och cykelvägen breddas och vid flera korsningar blir cykelvägen prioriterad, det vill säga vägen för fordonstrafik höjs upp till trottoarens nivå och blir som ”fartgupp” för bilister.
Cyklister behöver då inte köra upp- och nedför trottoarkanter och det blir ännu tydligare att bilister ska väja för gående och cyklister.
Läs mer om projektet längs med Forsbyvägen
Flera projekt med gång- och cykelvägar
Det pågår också ständigt en rad mindre projekt med förbättringsåtgärder och nya delar av gång- och cykelvägar runt om i kommunen. Belysning och andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder, som prioriterade gång- och cykelvägar med upphöjda banor som blir som fartgupp för bilister, är en viktig del.
Målet är att på både kort och lång sikt förbättra förutsättningarna för både gående och cyklister.
Hela cykelinfrastrukturen i tätorterna ses över med målet att bland annat knyta ihop olika gång- och cykelvägar med varandra. Framöver ska det bli lättare att ta sig till bland annat centrum och stationen för gående och cyklister, från både Alsike och andra delar av Knivsta tätort.