Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

27 februari 2024 kl 16:01

Bygga, bo och miljö

Knivsta kommun lämnar yttrande till Trafikverket – förordar spårdragning utmed befintliga tågspår

Under gårdagens möte antog en enig kommunstyrelse kommunens samrådsyttrande till Trafikverket om lokaliseringen för de två nya tågspår som staten planerar genom Knivsta. I yttrandet förordar Knivsta kommun att de nya spåren ska dras utmed befintliga tågspår. Yttrandet lämnas nu till Trafikverket.

I början av januari bjöd Trafikverket in till samråd om val av lokalisering för de nya tågspåren. Nu har kommunens förvaltning tillsammans med förtroendevalda politiker granskat samrådsmaterialet och tagit ställning till de tre föreslagna spårkorridorerna i ett yttrande till Trafikverket.

Resandeperspektivet och mildrade barriäreffekter

I yttrandet förordar Knivsta kommun Trafikverkets alternativ Befintlig, det vill säga en spårdragning utmed befintliga tågspår genom Knivsta och därtill en anpassning av Knivsta station.

Resandeperspektivet och vikten av en tillförlitlig och utökad kollektivtrafik i Knivsta lyfts som ett viktigt skäl, tillsammans med möjligheterna till stärkt konkurrenskraft och fler jobb. I yttrandet står vidare att även de gröna näringarna och kulturmiljön i Knivsta tycks gynnas mest av spårkorridor Befintlig - i utredningsmaterialet kan utläsas att spår längs E4 kan innebära en större fragmentering av både jordbruksmark och kulturhistoriska värden än dragning längs befintliga spår.

Yttrandet lyfter barriäreffekterna som en av de största utmaningarna med de nya spåren, oavsett korridor, och att Knivsta kommun vill se att flera olika lösningar som kan bidra till mildrande barriäreffekter utreds i kommande järnvägsplan.

"Det bästa för Knivsta som helhet"

- Frågan om var spåren ska dras är komplex och omfattar många perspektiv. Inför det fortsatta arbetet är det en styrka att vi är eniga om att en dragning utmed befintliga spår är det bästa för Knivsta som helhet, på både kort och lång sikt. Samtidigt ser vi att det finns utmaningar med barriäreffekter för de två nya spåren. Här finns olika infallsvinklar mellan styret och oppositionen, men jag är glad över att vi i yttrandet vidhåller att barriäreffekterna behöver mildras i så stor utsträckning som möjligt och att Trafikverket behöver utreda dem vidare, säger Mimmi Westerlund (KD), första vice ordförande i kommunstyrelsen*.

*Under kommunstyrelsens sammanträde anmälde kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette jäv i ärendet ”Trafikverkets samråd om järnvägsplan för fyra spår - lokaliseringsutredning för södra delsträckan”. Under ärendet trädde kommunstyrelsens första vice ordförande Mimmi Westerlund in som ordförande.

Knivsta kommuns yttrande till Trafikverket

I yttrandet förordar Knivsta kommun lokaliseringsalternativ Befintlig, med en spårdragning utmed befintliga spår genom Knivsta och en anpassning av Knivsta station. Bland argumenten finns bland annat resandeperspektivet, stärkt konkurrenskraft, gröna näringars perspektiv samt kulturmiljö och landskapsbild.

I yttrandet uppmanar kommunen Trafikverket att ta möjligheten att rusta befintliga spår samtidigt som de nya spåren förläggs i samma sträckning.

Vidare skrivs att stärkt konkurrenskraft och kommunens förutsättningar att skapa jobb i kommunen ska ses som ett allmänt intresse som ligger till grund för val av spårkorridor, samt att kommunens intresse är att tillgodose kommuninvånarnas behov av tillförlitlig och utökad kollektivtrafik och att Knivsta station kan anpassas för framtiden.

Läs yttrandet i sin helhet Pdf, 105.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar

Knivsta kommun inväntar Trafikverkets samrådsredogörelse, som ska bemöta yttranden och synpunkter som kom in under samrådstiden.

När Trafikverket nu går vidare med lokaliseringsutredningen och val av spårkorridor kommer Knivsta kommun följa arbetet i nära dialog med Trafikverket.

Trafikverket anger i sina frågor och svar på trafikverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. att beslut om val av korridor troligen kommer under hösten 2024.

När lokalisering valts inleder Trafikverket arbetet med en järnvägsplan som mer i detalj ska fastslå hur den kommande järnvägsanläggningen ska se ut, till exempel var spåren ska dras inom spårkorridoren, Alsike stations läge och andra åtgärder som behövs.

Under arbetet med järnvägsplanen kommer Trafikverket att bjuda in till nya samråd. Då kan invånare, kommunen och andra intressenter vara med och tycka till om detaljerna i järnvägsutbyggnaden.

Trafikverket planerar att de två nya tågspåren, med station i Alsike, kan påbörjas tidigast år 2028.

Du kan läsa mer och ta del av frågor och svar här på knivsta.se och på Trafikverkets webbplats Fyra spår Uppsala.

Se Knivsta kommuns samlade information på knivsta.se/fyraspår

Se Trafikverkets projektsida Fyra spår Uppsala, med tidsplan samt frågor och svar Länk till annan webbplats.


Sidan uppdaterades: 27 februari 2024