Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen
  • Start
  • Viktigt att undvika trängsel på restauranger och annan matservering

24 april 2020 kl 17:04

Politik och organisation

Viktigt att undvika trängsel på restauranger och annan matservering

Den 24 mars införde Folkhälsomyndigheten nya regler som innebär att alla verksamheter som serverar mat, som restauranger, personalmatsalar och skolrestauranger, behöver vidta särskilda åtgärder för att minska risken för spridning av nya coronaviruset. Bland annat ska gästerna kunna hålla avstånd till varandra och ingen trängsel får förekomma.

Reglerna innebär bland annat att:

  • Trängsel mellan personer i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar inte får förekomma. Besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.
  • Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Att beställa och hämta mat vid disk är bara tillåtet om det kan göras utan att det blir trängsel.
  • Personal ska bära ut beställningarna. Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer.
  • Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det inte uppstår trängsel bland dem som väntar, hämtar eller betalar.

Här kan du läsa mer om reglerna för restauranger och annan matservering

Även du som besökare har ett ansvar

Verksamheter med matservering ska följa de regler som finns och göra det möjligt för dig som besökare att undvika trängsel.

Men du som besökare har också ett ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

För dig som gäst är det viktigt att följa dessa råd:

  • Håll avstånd (riktlinjen är en armlängds avstånd från andra gäster)
  • Ät och drick vid bordet
  • Tvätta händerna
  • Hosta och nys i armvecket
  • Stanna hemma om du känner dig sjuk

Kontakta miljöenheten om trängsel vid matservering

Om du skulle lägga märke till trängsel i en verksamhet som serverar mat i Knivsta kommun kan du tipsa miljöenheten.

Det gör du genom att skicka ett mejl till knivsta@knivsta.se. Ange matställets adress, beskriv vad du sett så tydligt som möjligt exempelvis var i lokalen trängsel uppstått och ange datum och ungefärlig tid det varit trångt.

Lämna gärna kontaktuppgifter till dig själv – det kan vara värdefullt om miljöenheten behöver ställa kompletterande frågor men är frivilliga att lämna.

Du kan också ringa Kontaktcenter Knivsta på telefonnummer 018-34 70 00 och lämna in din synpunkt.

Vad gör kommunen om en verksamhet inte följer reglerna?

Om kommunen får vetskap om eventuella brister gör miljöenheten ett besök hos verksamheten.

Om brister upptäcks görs ett återbesök för att följa upp om verksamheten har vidtagit åtgärder och om åtgärderna är tillräckliga.

Även smittskyddsläkaren får information om klagomålet om verksamheter inte följer Folkhälsomyndighetens föreskrifter. Om verksamheten inte vidtar åtgärder och följer regelverket kan smittskyddsläkaren stänga ner verksamheten.

Sidan uppdaterades: 24 april 2020