Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

02 oktober 2024 kl 14:08

Stöd och omsorg

Kommunens skolteam hjälper elever tillbaka till skolan

Sedan en tid tillbaka arbetar Knivsta kommun på ett nytt sätt för att stötta elever med problematisk skolfrånvaro i att komma tillbaka till skolan. I kommunens skolteam samverkar bland annat skolan, Elevhälsan och familjebehandlare och tar fram individanpassade insatser för eleverna.

En ung flicka sitter i ett klassrum och räcker upp handen. Läraren är blurrad och sitter i katedern. Elever sitter i bänkarna

Behöver ditt barn stöd kring skolnärvaro? Kontakta er skola eller kommunens familjebehandlare. Läs mer om hur du söker stöd här

- När vi kan nå de här barnen tidigt blir insatserna vi gör ofta mer framgångsrika. Just tidiga åtgärder och samverkan har visat sig vara viktigt för att en elev ska må bättre, komma tillbaka till skolan och få sin utbildning, säger Åskar Andersson och Mattias Wahlbeck.

De arbetar båda som familjebehandlare i Knivsta kommun. Tillsammans träffar de elever som är borta mycket från skolan - och många gånger också deras föräldrar.

två män sitter utomhus på en bänk, gräsmatta runtomkring

Familjebehandlare Åskar (t.v) och Mattias.

När en elev lyfts i skolteam tas initiativet oftast via elevens skola, som har fångat upp frånvaro och vänt sig till familjebehandlare för ytterligare stöd, berättar Åskar och Mattias. Men det händer också att föräldrarna, eller eleven själv, vänder sig till skolan eller direkt till socialtjänsten för hjälp och rådgivning.

Det är kommunens socialsekreterare som beslutar om insatsen.

- När vi familjebehandlare kommer in i bilden har skolan och Elevhälsan ofta redan gjort en rad insatser för eleven, enligt det framarbetade stöd som finns på skolorna. Men man har inte nått hela vägen fram. Första steget för oss familjebehandlare blir då ofta att göra en fördjupad kartläggning och försöka mejsla ut vilket ytterligare stöd just den här eleven behöver, säger Åskar och Mattias.

Både mindre och större insatser

I samverkansformen skolteam träffas skola, elevhälsa och socialtjänstens familjebehandlare regelbundet för att tillsammans ta fram individanpassade handlingsplaner för elever med problematisk skolfrånvaro. Knivsta kommun kan också samverka med andra professioner från regionen vid behov, som Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Habiliteringen.

- Vi möts i skolteam en gång i månaden per skola, för att stämma av läget och titta på fortsatta åtgärder för de elever som har fått insatsen beviljad. Det gäller att lyssna in och se vad varje enskild elev behöver. För vissa behövs kanske ett mindre stöd från oss familjebehandlare och mer hjälp från skolan, som olika anpassningar i skolmiljön. Andra elever kan behöva ett mer omfattade stöd och har kanske ångestproblematik, relationsproblem eller en tuff hemsituation. I familjebehandling är också föräldrarnas delaktighet viktig, säger Åskar och Mattias.

Ett gemensamt arbetssätt

Vilka är fördelarna med det här arbetssättet?
- Tidigare arbetade skolan mer på sitt håll och socialtjänsten på sitt. Nu har vi en samsyn och gemensamma riktlinjer för hur vi arbetar tillsammans i de här frågorna. Det gör att vi får bättre verktyg att kunna fånga upp elever och stötta dem mer effektivt. Många gånger behövs det att vi tittar på alla delar - eleven, familjen, skolsituationen och sociala sammanhang - för att kunna kartlägga orsakerna till frånvaron och hitta metoder som passar just den eleven. Det känns bra när vi med våra olika professioner tillsammans kan hjälpa till att lösa upp knutar och se en positiv förändring.

Vad händer framöver?
- Under året ska vi fortsätta utveckla kommunens arbete för att främja skolnärvaro. Arbetet är fortfarande i ett relativt tidigt skede och det finns mycket att göra. Målet är att kunna nå ännu fler elever med tidiga insatser.

”Vi har en tydlig rutin för frånvarohantering”

Therese Askvid, rektor på Högåsskolan, tycker att arbetssättet med skolteam över verksamhetsgränserna ger bättre möjligheter till mer riktade insatser för elever med frånvaro.

- I skolan har vi en tydlig rutin för frånvarohantering. Många gånger får eleverna god hjälp av de insatser som vi på skolan själva kan göra tillsammans med Elevhälsan. Det kan innebära anpassningar i skolmiljön, som till exempel skärmväggar för den som vill jobba ifred och individanpassat schema, men också samtalsstöd och psykologhjälp för den som behöver. Men när skolans åtgärder inte räcker behöver vi ytterligare stöd. Med det nya arbetssättet tillsammans med familjebehandlare kan våra elever snabbare få hjälp av andra professioner, som kan fånga upp andra behov. Det gör stor skillnad.

Anna-Lena Persbacke, chef för Elevhälsan, ser kommunens arbete med att främja skolnärvaro som mycket viktigt.

- Det här är ett nationellt problem - skolfrånvaro uppmärksammas i hela Sverige. Elever som uteblir från skolan har det ofta tufft på många olika sätt. Vi behöver fortsätta arbeta tillsammans i Knivsta kommun för att stötta elever tillbaka till skolan. Vi ser att det här arbetssättet ger resultat och vill nu fortsätta utveckla arbetet för ökad skolnärvaro tillsammans.

  • Kontakta ditt barns skola. Tillsammans kan ni komma överens om åtgärder, som till exempel anpassningar i skolmiljön eller stöd via Elevhälsan.
  • Om du behöver råd kring mindre svårigheter runt skolfrånvaro kan du kontakta familjebehandlare via Knivsta kommun, tel 018-34 70 00. Du har möjlighet att få fem rådgivningssamtal.
  • Om du önskar ett mer omfattade stöd, vid hög skolfrånvaro och behov inom flera områden som till exempel föräldrastöd, ungdomsstöd eller stöd och kontakter med skola och vård, kan du kontakta handläggare hos Enheten för barn och unga (socialtjänsten). Du når Enheten för barn och unga via Knivsta kommun, tel 018-34 70 00. För att få stöd krävs ett beslut från socialsekreterare.

Under de senaste åren har frågan om problematisk skolfrånvaro uppmärksammats allt mer i Sverige. Det finns nu mycket forskning på området och goda exempel på hur skolor och kommuner arbetar för att att främja skolnärvaro.

För en tid sedan tog Knivsta kommuns verksamheter inom skola respektive vård och omsorg initiativet till ett nytt arbetssätt för att stötta Knivstaelever med problematisk skolfrånvaro, med samverkan över verksamhetsgränserna. Enligt arbetssättet arbetar skola, elevhälsa, socialtjänstens familjebehandlare och andra instanser tillsammans i samverkansformen skolteam för att fånga upp elever med frånvaro och möjliggöra för tidiga insatser.

Skola och socialtjänst träffas nu regelbundet för att tillsammans utforma stöd för elever med problematisk skolfrånvaro. Insatserna är anpassade efter varje individ. Vissa barn och ungdomar behöver kanske mestadels stöd från skolan, med anpassningar i skolmiljön, medan andra kan behöva större stöd i vardagen. Kommunen kan också söka stöd från regionen vid behov, som BUP och Habilitering. För att en elev ska tas upp i skolteam krävs beslut från socialsekreterare.

Idag stöttar skolteamet ett 20-tal Knivstaelever med insatser för att komma tillbaka till skolan. Arbete pågår nu för att ytterligare förstärka samarbetet mellan skola och socialtjänst, med ambitionen att nå ännu fler elever med tidiga insatser. Det är ett prioriterat arbete - i kommunens budget 2025 finns 1,6 miljoner kronor vikta i medel för att stärka arbetet med tidiga insatser och att främja skolnärvaro.

Läs mer om problematisk skolfrånvaro och det nationella arbetet med att främja närvaro på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En del i Effektiv och nära vård 2030

Insatserna för ökad skolnärvaro är en del i Knivsta kommuns omställningsarbete enligt Effektiv och nära vård 2030 - Uppsala läns omställning till en effektiv och nära vård och omsorg för alla, där vården ska komma närmare patienten, sätta individen i centrum och bli mer tillgänglig för invånarna. En viktig del i arbetet är samverkan över verksamhetsgränser. Ett liknande omställningsarbete pågår i hela Sverige.

Läs mer om omställningen till Effektiv och nära vård 2030 och hur vi ställer om i Knivsta kommun på knivsta.se/effektivochnäravård Länk till annan webbplats.


Sidan uppdaterades: 2 oktober 2024