Till undermeny Karta Kontakt

Skolverket gör film om bloggande Knivstaskola

2016-09-09

Elever i årskurs 4 filmas av Skoverket_bloggarbete

 

På Högåsskolan i Knivsta bloggar sedan drygt två år tillbaka alla lärare tillsammans med sina elever. I veckan var det filminspelning på skolan för att dokumentera det arbetet. Resultatet ska bli en film som ska inspirera andra lärare att börja blogga.

I onsdags den 7 september fick eleverna i klass 4a på Högåsskolan besök av filmaren Niklas Andersson från produktionsbolaget Lin Education. På uppdrag av Skolverket filmade han en lektion där eleverna arbetade med klassens blogg. Just den här dagen jobbade eleverna bland annat med att göra en film om lärostrategier som ska läggas upp på bloggen.

Det är kul att kunna visa hela världen vad vi gör. Det roligaste att skriva om på bloggen är när vi gör något spännande experiment eller om vi är ute i skogen, berättar Nike Söderström, elev i klass 4a.

Under dagen intervjuades elever samt tre lärare om hur de arbetar med bloggandet, dessutom intervjuades Åsa Spolander, verksamhetsutvecklare med IT som verktyg i Knivsta kommun. Den färdiga filmen ska under hösten publiceras på Skolverkets hemsida inom ramen för det så kallade Digitala lyftet. Syftet är att filmen, tillsammans med filmer med exempel från andra skolor, ska inspirera lärare och utgöra underlag för diskussioner. För Högåsskolan har bloggandet blivit ett naturligt inslag i undervisningen.

För två år sedan fattade vi ett samstämmigt, kollegialt beslut om att alla lärare skulle skapa sin egen blogg. Bloggarna har sedan dess utvecklats på olika sätt och de bidrar till kollegialt samarbete och utveckling av undervisningen. Genom bloggandet når eleverna mottagare utanför skolan och får feedback på arbetet, säger Elisabeth Wessén Sjölund, rektor på Högåsskolan.

Förskollärare Ann Nilsson var en av lärarna som intervjuades för Skolverkets film. Hon berättar passionerat om möjligheterna med tekniken och hur sexåringar genom att arbeta med en blogg bland annat får kunskap om upphovsrätt och kan träna på att skriva för en mottagare. Hon berättar också om hur hon i början kämpade med sin rädsla för ny teknik.

Jag slet mitt hår för att förstå hur iMovie fungerade, och till slut gick jag in till min kollegas klassrum och frågade eleverna i årskurs två om någon kunde hjälpa mig. Nästan alla räckte upp handen! Så jag har fått enormt mycket stöd av både kollegor och elever, säger Ann Nilsson och skrattar. 

 

Tre_elever_åk_4_intervjuas_blogg
Linn Hellström, Nike Söderström och Alve Sandqvist i klass 4A,
tycker det är kul och spännande att blogga.

 

Ann Nilsson_Högåsskolans_förskoleklass_blogg
Ann Nilsson, lärare i en av Högåsskolans förskoleklasser har övervunnit
sin rädsla för den digitala tekniken.

 

Maria Norrbin_Högåsskolan_blogg
Marie Norrbin, lärare i 4A ser stora fördelar med bloggandet.

  • Senast uppdaterad 8 sep 2016