Du är på väg till Knivsta växer - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till Kommunala skolwebben - webbplatsen för Knivstas kommunala förskolor och skolor.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

LÄNK2022: Manhatttanprojektet – en ungdomspjäs!

Välkommen till CIK för att se kulturskolans unga teatergrupp spela pjäsen "Manhattanprojektet".

7 maj klockan 18:00 – 20:00

Det kostar inget att komma och du behöver inte boka biljett - det är bara att komma!

OM PJÄSEN

Kriget pågår. Än är bomben inte släppt, men föräldrarnas skilsmässa kommer allt närmare och hotar att förinta Katjas värld. I Los Alamos arbetar Manhattanprojektets arkitekter frenetisk med att uppfinna en annan bomb, en som kan vinna kriget. Men Albert Einstein är försvunnen, kanske kidnappad av tyska Uranklubben som vill hinna tillverka atombomben innan de allierade.

Maxime de Clermont, fransk motståndskvinna och spion, drar med sig Katja som är numera motvilligt inkarnerad som privatdetektiven Herr Petrovic´. De korsar regntunga gator och genomsöker maffia ägde jazzklubbar i New York för att hitta och befria Einstein.

Labbrockar och trenchcoats, magnum 44s och hemliga ritningar ger pjäsen en tung film noir känsla när en konflikt i hemmet skickar Katja åttio år tillbaka till en tid då hela världen stod på ruinens brant.

OM LÄNK SOM PJÄSEN ÄR EN DEL AV:

Det var en gång en brist på angelägen dramatik med rollistor som passade för unga ensembler. Men sedan kom Länk. Länk är nyskriven dramatik för skolor och unga amatörensembler (15-20 år). Riksteatern beställer pjäser av landets hetaste dramatiker och ger skol- och amatörensembler möjlighet att sätta upp nya pjäser, specialskrivna för dem.

Länk ger klasser och grupper möjlighet att spela sin föreställning på sin ort och på en professionell teaterscen. Länk avslutas med en nationell festival på Riksteatern i Stockholm. Ett antal läns-, regions- och stadsteatrar ställer lokaler och personal till förfogande för medverkande ensembler. Genom coaching, workshops och möten får unga ensembler kunskap om den professionella teaterns arbetssätt och villkor.

Varmt välkomna!

Datum: 7 maj