Välkommen på Knivsta kommuns nationaldagsfirande 6 juni 2022

Husby-Långhundra, nationaldagsfirande

I två år har det varit uppehåll i Knivsta kommuns officiella nationaldagsfirande i Husby-Långhundra på grund av coronapandemin. Men i år är det äntligen dags att ta upp traditionen igen.

6 juni klockan 15:00 – 16:00

Nationaldagsfirandet i Husby-Långhundra inleds traditionsenligt med flaggparad från kyrkan längs bygatan klockan 15.00. Vid Tilasgårdens tun blir det firande med tal, sång och prisutdelningar.

Nationaldagstalet hålls av kommunfullmäktiges ordförande Britt-Louise Gunnar. Utmärkelserna Kommunens hyllning till duktiga ungdomar och Årets Knivstabo kommer att delas ut. Knivsta kammarkör sjunger och nationaldagsceremonin avslutas med gemensam nationalsång.

Den sjätte juni är det också HusabyMarken på området, en marknad med historisk prägel. Från klockan 14.00 är det fritt inträde till marknaden och gratis parkering.

Till och från Husaby-Långhundra går det gratis buss. Bussen utgår från Knivsta centrum vid järnvägstorget och busstationen och är skyltad: ”Buss till HusabyMarken och nationaldagsfirandet”. Trafiken till och från Husby-Långhundra går via pendlarparkeringen i Ar om det finns resenärer som vill kliva på eller av där.

Knivsta kommun och Husby-Långhundra hembygdsförening bjuder på bussen.

Busstider till och från HusabyMarken och nationaldagsfirandet (via pendlarparkeringen i Ar).

Från Knivsta centrum vid järnvägstorget och busstationen

Bussar går från Knivsta en gång i timmen med start klockan 9.15, utom klockan 12.15.

9.15, 10.15, 11.15, 13.15, 14.15.

Från Husby-Långhundra

Bussar går från Husby-Långhundra en gång i timmen med start klockan 09.45, utom klockan 12.45.

9.45, 10.45, 11.45, 13.45, 14.45, 15.45, 16.45

Datum: 6 juni