Dansfilm – Broken Skin

Välkomna till ett premiärkväll med fokus på dansfilm och samtal!

19 november klockan 18:00 – 20:00

Vi bjuder in till världspremiär av dansfilmen Broken Skin. Efter filmvisningen sker ett samtal med bland annat regissören Fredrik Stattin, koreografen Joseph Sturdy och danssolisten Anthony Lomuljo. Det kommer även att finnas möjlighet att se VR-dansfilmen Blocking Light i VR-glasögon så ta chansen att ta del av en ny dansupplevelse på CIK! Arrangeras i samarbete med Dans i Nord.

Fri entré.

Broken Skin - visas 19.00

Dansfilmen Broken Skin är ett dansverk skapat 2020 av Joseph Sturdy, på Gottsunda Dans & Teater. Strax innan föreställningens premiär, i november 2020, skärptes restriktionerna och samtliga teater- och dansscener fick stänga ned. Föreställningen filmades av regissören Fredrik Stattin och visas här i sin helhet.

Blocking Light - går att se från 18.00

VR-dansfilmen Blocking Light är ett samarbete med VR-filmaren Robert Connor och öppnar för att ta steget in i dansens värld på ett helt nytt och unikt sätt. Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, ligger i framkant gällande nya tekniker för dans och dansfilm. VR-inspelningen skiljde sig dock från de tidigare dansfilmsinspelningarna som Dans i Nord skapat för exempelvis TV-produktioner, då den filmades ur ett 360 graders perspektiv med fler kameravinklar. Det ställde stora krav på de medverkande danskonstnärerna och filmaren som förberett sig minutiöst inför detta.

Världspremiären av VR-dansfilmen Blocking Light var under öppningsdagen för Dansfesten 2019. Filmen följde sedan under hösten med på Dans i Nords regionala turnéslinga Beyond Words 4 och visades i Norrbottens samtliga kommuner. Ta chansen att ta del av en ny dansupplevelse på CIK!

Koreografi och dans: Jerome Marchand och Anthony Lomuljo
Musik: Johan Molander
Film och foto: Robert Connor och Robert Jonsson
Scenteknik: Tomas Lindén och Magnus Sundberg
Inspelad på Studio Acusticum i Piteå.

18.00 - och under resten av kvällen kan du se VR filmen Blocking Lights.

19.00 - Broken Skin visas och följs av publiksamtal med regissören Fredrik Stattin, koreografen Joseph Sturdy och danssolisten Anthony Lomuljo modererat av Marie Larsson Sturdy.

Datum: 19 november

Arrangör: Knivsta kommun, Dans i Nord