Konsertkarusellen: Uppsala Kammarsolister och Johan Rabaeus

Uppsala Kammarsolister har en celeber gäst på turnén i Konsertkarusellen, skådespelaren Johan Rabaeus. Tillsammans bjuder de på en konsertstund med dramatisk musik, diktläsning och eftertanke.

23 september klockan 19:00 – 21:00

Johan Rabaeus är ett känt ansikte på den svenska film- och teaterscenen. Hans konstnärskap har enorm bredd och sträcker sig från teater och film till musikaler och radioserier. Han har också deltagit i både Melodifestivalen, Stjärnorna på slottet och Let’s Dance.

Uppsala Kammarsolister är en sammansättning av fem likvärdiga stråksolister och några av Sveriges främsta musiker. I ensemblen, som är anställda vid Musik i Uppland, finns flera nya ansikten. Medlemmarna är: Nils-Erik Sparf, violin, Brusk Zanganeh, violin, Öyvor Volle, violin, Ylvali McTigert-Zilliacus, viola, Per Nyström, cello.

Lera Auerbach: Stråkkvartett nr 3 ”Cetera Desunt”
Läsning
Franz Schubert: Stråkkvartett nr 14 d-moll, ”Döden och flickan”

Franz Schuberts (1797-1828) stråkkvartett nr 14 har kallats ”en av grundpelarna i kammarmusikrepertoaren”,
komponerades 1824 och är uppkallad efter temat i den andra satsen. I denna älskade och dramatiskt intensiva
stråkkvartett ”Döden och flickan” utforskar den svårt sjuke Schubert dödstemat och växlar mellan rädsla
och dödslängtan.

Lera Auerbach född 1973, är en renässanskonstnär i modern tid, erkänd dirigent, pianist och kompositör
samt poet och konstnär. Uppsala Kammarsolister kommer att spela hennes dynamiska och omväxlande
tredje stråkkvartett, ”Cetera Desunt” (resten saknas).

Övrig information
Pausservering förbeställs i restaurangen i CIK.

Medlemmar i Knivstabibliotekets vänner har rabatt på biljettköp enligt separat utskick från arrangören.

Datum: 23 september

Arrangör: Knivstabibliotekets vänner, Musik i Uppland, Knivsta kommun