Soppköket: Möt konstnären Robin Tinglöf

I höst drar vi igång vi Soppköket på CIK för dig som är nyfiken på olika slags kultur och vill äta gott i sällskap med andra.

20 oktober klockan 17:30 – 20:00

Denna torsdag berättar konstnären Robin Tinglöf från Knivsta om sin podd och tillfälliga konstutställning på CIK, De assimilerade. Tinglöf utforskar sitt eget förflutna som tillhörande resandefolket och utställningen gestaltar hans och resandefolkets historia med specialskriven musik, ljudlandskap och oljemålningar.

Program
17.30 öppnar Soppköket i restaurang Kvarnen. Kvällens soppa: Ingefärsdoftande linssoppa.
18.30 startar samtalet.

Biljettpris
100 kr inkl. soppa, hembakt bröd och te/kaffe

Om utställningen De assimilerade

1948
Nedanför slottet i Uppsala finns en damm, som kallas Svandammen. Det blev mötesplatsen där fru Andersson, skulle ta emot sitt fosterbarn. Min mor. Barnavårdsnämnden hade valt ut familjen Andersson som en lämplig fosterfamilj och meddelat min mors föräldrar att detta endast var en temporär lösning i högst sex månader. Min mor var elva månader gammal när hon hon lämnades över till fru Andersson vid Svandammen i Uppsala inlindad i en filt.

1981
Min mors fosterhemsplacering förblev en hemlighet i trettiotre år och hade troligen fortfarande varit en hemlighet om inte en kusin till min mor hade försagt sig. Min mors världsbild rasade, och jag fick en ny mormor och morfar som familjen träffade vid något enstaka tillfälle på åttiotalet. Kontakten bröts med fosterföräldrarna och snart även med min mors biologiska föräldrar. Vi fick aldrig något riktig klarhet i vad som hade hänt och varför min mor hade blivit fosterhemsplacerad.

2014
När jag var 39 år fick jag boken ”Eisfeldt – en surrealistisk” familj i min hand och plötsligt började bitarna att falla på plats. Under den korta tid på 80-talet då min mor hade haft kontakt med sina riktiga föräldrar framkom det att vi härstammar från en cirkussläkt. Men först nu förstod jag att vi kom från Resandefolket, eller de som har kallats Tattare, Skojare och Tavringar. Vi hade varit lindansare, akrobater och artister och turnerat med cirkusar i hela Europa.

2022
I höst sätter jag upp min utställning De assimilerade på Centrum för idrott och kultur (CIK) i Knivsta. En utställning där jag tänker gestalta min och resandefolkets historia med specialskriven musik, ljudlandskap och med oljemålningar. En mörk del av svensk nutidshistoria om ett utsatt folk som försvann. Eller försvann de verkligen?

Om Soppköket
På torsdagskvällar kan du värma dig med en ångande mustig soppa med hembakt bröd för att sedan se och diskutera en bra film, gå en guidad konstvandring i huset, möta konstnärer i deras utställning där de berättar och samtalar om sin konst eller varför inte lyssna på ett rockigt bluesband eller nyskapande och rutinerad folkmusik med Väsen Duo? Soppköket är mat för alla sinnen!

Datum: 20 oktober

Arrangör: Knivsta kommun