Soppköket: Väsen Folkmusikduo

I höst drar vi igång Soppköket på CIK för dig som är nyfiken på olika slags kultur och vill äta gott i sällskap med andra. På torsdag 29 september presenterar vi folkmusikduon Väsen.

29 september klockan 17:30 – 20:30

Väsen Duo, Mikael Marin och Olov Johansson, har under 37 års intensivt samspel och turnerande renodlat sitt sound och sin sceniska närvaro till den grad att de i dag är unika i sitt slag. Musiken är intensiv, dynamisk och fylld av humor. Nu ger de sig ut på äventyr bland gamla fina spelmän, historier och tradlåtar. Med sitt nya sound och nya kompositioner bryter de samtidigt ny väg.

Program
17.30 öppnar Soppköket i restaurang Kvarnen. Kvällens soppa: Krämig rotfruktssoppa.
18.30 Konserten startar på scenen.

Biljettpris
150 kr inkl. soppa, hembakt bröd och te/kaffe

Om Väsen Duo
Väsen Duo, Mikael Marin och Olov Johansson har under 37 års intensivt samspel och turnerande renodlat sitt sound och sin sceniska närvaro till den grad att de i dag är unika i sitt slag. Med sitt lekfulla och fulländade samspel verkar de trotsa fysikens lagar i något som förefaller vara en telepatisk kommunikation.

Med hjälp av stundens inspiration skapar de ett helt eget musikaliskt språk som i sitt tilltal är lika modernt som ålderdomligt. Med grunden fast förankrad i generationer av uppländsk spelmanstradition har de alltid blicken nyfiket fäst vid nya musikaliska mål. Till sin hjälp har de silverbasharpa, oktavharpa, treradig nyckelharpa, violoncello da spalla samt en blå elektrisk bratch.

Olov & Micke har spelat ihop sedan 1983 då de träffades på Oktoberstämman i Uppsala och upptäckte att de hade en stor gemensam repertoar och ett liknande spelsätt. Det kom sig av att Micke att åkt till Ivar Tallroth i Uppsala och lärt sig låtar och Olov hade åkt till Curt Tallroth i Harbo. De hade fått ta del av den rika Bohlin/Tallroth traditionen av de två bröderna. Olov & Micke började spela intensivt ihop och gav ut sin första utgåva ”Det rister i Örat” 1985. De har spelat otroligt mycket tillsammans genom åren i Väsen. Deras senaste album Väsen Duo kom ut sommaren 2021.

Om Soppköket
På torsdagskvällar kan du värma dig med en ångande mustig soppa med hembakt bröd för att sedan se och diskutera en bra film, gå en guidad konstvandring i huset, möta konstnärer i deras utställning där de berättar och samtalar om sin konst eller varför inte lyssna på ett rockigt bluesband eller nyskapande och rutinerad folkmusik med Väsen Duo? Soppköket är mat för alla sinnen!

Datum: 29 september

Arrangör: Knivsta kommun