Du är på väg till Knivsta växer - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till Kommunala skolwebben - webbplatsen för Knivstas kommunala förskolor och skolor.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Källkritik och bekräftad information

Kan detta verkligen vara sant? Att vara källkritisk innebär att du undersöker om informationen du har fått är äkta. Vid en samhällsstörning eller kris är det särskilt viktigt att du är källkritisk mot det du ser, läser eller hör. Tänk också på att aldrig dela information som kan vara falsk.

Det finns flera orsaker till att felaktiga uppgifter och desinformation sprids i olika flöden och nyhetskanaler. Det kan exempelvis handla om att avsändaren till den falska informationen vill driva en viss linje. Det kan också vara en påverkanskampanj med syfte att minska befolkningens tilltro till samhället. En tredje orsak är när någon vill tjäna pengar på vilseledande marknadsföring.

1. Sök upp bekräftad information

Bekräftad information är uppgifter som kommer från tillförlitliga källor, till exempel myndigheterna eller kommunen. Krisinformation.se sammanställer och förmedlar information från ansvariga aktörer.

Vid en samhällsstörning eller kris - vänd dig i första hand till någon av följande kanaler för att få bekräftad information:

2. Var källkritisk! Fundera över detta:

  • Varför finns den här informationen?
  • Vem är källan till informationen?
  • Vem tjänar på att informationen sprids?
  • Hur gammal är informationen?
  • Är syftet med informationen att du ska agera på ett visst sätt?
  • Var hittade du informationen? Kommer den från en källa som är pålitlig och som tidigare har levererat bekräftad information?
  • Kolla om du hittar samma information hos andra pålitliga källor. Var mycket försiktig med information som du endast hittar hos en källa.
  • Sök efter information som ifrågasätter den information du redan har.

3. Dela inte obekräftad information

Tänk på att spridning av rykten eller desinformation kan försvåra läget och göra krisen ännu värre.

Läs mer om källkritik på krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 16 januari 2024