Tidernas toner – Årstiderna

Ett av musikhistoriens mest kända och älskade verk är Antonio Vivaldis De fyra årstiderna, fyra violinkonserter som på sin tid var banbrytande för hur musik kunde skapas. För första gången illustrerades fågelsång, forsande bäckar, solgass och vinterkyla på ett modernt, närmast impressionistiskt, sätt.

6 januari klockan 15:00 – 16:00

Vid denna konsert vävs musik ur Vivaldis violinkonserter samman med Astor Piazzollas musikaliska hyllning till Vivaldi, De fyra årstiderna i Buenos Aires. Vivaldis och Piazollas verk bildar tillsammans en underbar musikalisk upplevelse fylld av stämningar, skiftningar och medryckande partier.

Solist är Jan Stigmer, normalt konsertmästare i Sinfonietta Viginti, men här i full frihet.

Sinfonietta Viginti är en professionell kammarorkester grundad 2020 av Greger Fellin (dirigent) tillsammans med konsertmästaren Jan Stigmer. Orkestern har ett fräscht förhållningssätt till klassisk musik och består av musiker från bland annat Kungliga Hovkapellet och Kungliga Filharmonikerna.

Jan Stigmer föddes i Jönköping och började tidigt spela fiol för professor Tibor Fülep. Med med sitt livfulla spel och sin stradivariusviolin har han turnerat flitigt och framträtt med några av världens främsta orkestrar, såsom English Chamber Orchestra och Moskvas kammarorkester.

Greger Fellin är född i Köping och bosatt utanför Knivsta. Han började som åttaåring studera violin för professor Karel Sneberger. Nu verksam som producent, körledare för Sigtuna Sångensemble, dirigent, arrangör, kompositör och saxofonist. Han har studerat kördirigering för professor Stefan Parkman vid Uppsala universitet.

Kl 14:15 ges en introduktion till konserten av Greger Fellin och Jan Stigmer.

Biljettpriser

Ordinarie: 195 kr.
Paketbiljett: 400 kr. I paketbiljetten ingår entré till alla tre konserterna i serien Tidernas toner.

Datum: 6 januari

Arrangör: Verbafon i samarbete med Knivsta kommun