Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
För de flesta ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.
Vi erbjuder också e-tjänster, flera av dem inom områdena Förskola och skola respektive Bygga, bo och miljö.
Vår e-tjänsteportal fungerar i de flesta webbläsare, dock ej Internet Explorer.

Se kortfattad information på andra språk eller använd
Google translate för att översätta webbplatsen

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Dialog och synpunkter

Det är viktigt med en öppen dialog mellan politiker, förvaltning och invånare. Kommunen vill också gärna få veta vad du tycker om vår service. Här kan du läsa om hur du kan tycka till och lämna synpunkter, klaga eller ge förslag.

Delta i Medborgarrådet

Kommunens folkvalda politiker vill utveckla medborgardialogen och pröva nya vägar för att få in kunskap, åsikter och nya perspektiv kring kommunens utveckling. Därför bjuder kommunen in dig som bor i kommunen att delta i Medborgarrådet. Det är en ny dialogform sammansatt av en större panel för digitala enkäter kompletterad med mindre fokusgrupper för fördjupade samtal.

Läs mer om Medborgarrådet

Gör en felanmälan

När du vill tala om att något är trasigt eller saknas, som normalt ska fungera eller finnas på plats, gör du en felanmälan. Det kan till exempel röra sig om att grinden till en hundrastgård är trasig.

På en felanmälan får du ingen återkoppling annat än att det som är trasigt repareras eller återställs.

Så här kontaktar du oss:

Lämna en synpunkt eller ett klagomål

När du har en åsikt som du vill förmedla om hur kommunen sköter sin verksamhet så lämnar du in en synpunkt eller ett klagomål. Det kan till exempel röra sig om att du tycker att det borde finnas bänkar i alla hundrastgårdar eller att soptunnorna vid hundrastgårdarna töms för sällan.

Du lämnar en synpunkt eller klagomål när det handlar om saker som en ansvarig person på kommunen behöver utreda mer och lämna ett svar på, och när du vill få svar om vad som ska göras.

Så här gör du:

  • Använd vårt digitala formulär
  • Fyll i blanketten Synpunkter och klagomålPDF (pdf, 14 kB).
    Lämna blanketten till Kontaktcenter Knivsta eller
    skicka med post till: Knivsta kommun, 741 75 Knivsta.

Läs mer om hur vi tar hand om dina synpunkter

Lämna ett Knivstaförslag

När du har ett förslag som innebär en förändring som ligger utöver vad kommunen gör i sin löpande verksamhet idag, så så kan du lämna ett Knivstaförslag. Det kan röra sig om något som kräver en investering eller att man börjar jobba på ett nytt sätt. Det kan till exempel vara ett förslag på att det ska byggas agilitybanor i alla hundrastgårdar, eller ett förslag att enbart köpa in ekologiska bananer i en specifik verksamhet, till exempel förskolan.

Så här gör du:

Gå till den digitala portalen för Knivstaförslagetlänk till annan webbplats och skicka in ditt förslag.

Ställ en allmän fråga

Har du en fråga hur någonting fungerar som kommunen ansvarar för?

Kontakta kommunens politiker

Det finns olika sätt att kontakta kommunen. Se nedan hur du på bästa sätt kontaktar kommunen i olika ärenden.

Vill du kontakta kommunens politiker, få veta mer om kommunens organisation och se de olika nämndernas ansvarsområden?

Gå till Politik och nämnder

Politik och organisation

Hjälpte informationen på sidan dig?

Lämna kommentar

För att förbättra vårt informationsflöde tar vi gärna in kommentarer för förbättringar

Sidan uppdaterades: 5 december 2019