Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Hela sommarlovet

Här hittar du aktiviteter som pågår under hela sommarlovet i Knivsta kommun.

Du vet väl att du kan låna prylar till sommaraktiviteter av Fritidsbanken?

Förutom att du kan låna alla möjliga redskap för sport och fritid kommer Fritidsbanken även erbjuda:

• Volleyboll som startas spontant vid volleybollplanen.
  • Prova på discgolf på Knivstas discgolfbana.

Aktuella tider för aktiviteterna står i sommarlovsprogrammet nedan under respektive vecka.

Kontakta fritidsbanken@knivsta.se för eventuella frågor och mer information om aktiviteterna.

Spel och utrustning att låna på CIK

Ålder: 2-20 år

Du kan låna spel och roliga saker att göra för inomhus- och utomhusbruk, till exempel hopprep, kasta repring, kortlek, pussel och massa annat. Ring receptionen eller gå dit och se hela listan.

Arrangör: Fritid och kultur

Hälsotipset, Hälsohuset

Ålder: Passar alla åldrar

Kom ut och rör på dig i naturen och passa på och testa dina kunskaper! Varje vecka kommer Hälsohuset arrangera en tipsrunda. Håll utkik på våra sociala medier och på vår hemsida för mer info.

Arrangör: Hälsohuset

Skurkjakten

Ålder: 4+ år

Ett gäng skurkar har stulit något och gömt sig på bibliotekets barnavdelning. Kan du hitta dem?!

Varje skurk har en bokstav med sig. När du hittat alla skurkarna och lagt ihop bokstäverna får du veta vad de har stulit.

Lämna in ditt svarspapper till personalen i informationsdisken så får du en liten belöning.

Lycka till!

Du kan göra skurkjakten en gång.

Bli Boktipsare!, Knivsta Bibliotek

Ålder: 9-12 år

Är du 9-12 år och gillar att läsa? Då kan du bli boktipsare!

Du väljer en bok att läsa och recensera. Att recensera betyder att ge ett omdöme om boken.

Du kan göra din recension på ett sätt som passar dig, t.ex. skriva, fota, rita eller filma.

Boken får du behålla, och du kan vara boktipsare flera gånger.

Så här går det till:

Skriv till underlandet@knivsta.se och berätta vilken bok du vill läsa. Ge minst två alternativ – det finns bara ett exemplar av varje bok. Berätta också vad du heter och hur gammal du är. I svaret från biblioteket står det när du kan hämta boken.

Valfritt! Tisdag 20 augusti är du välkommen på Boktipsarfika på biblioteket. Med på träffen är bibliotekarien Tove. Mejla underlandet@knivsta.se senast 19 augusti om du vill komma.

Biblioteket bjuder på fika. Berätta om du har någon allergi.

Läsutmaning

Ålder: 0-16 år

Missa inte sommarlovets läsutmaning! Du kan utmana en kompis, träna läskondisen eller bara njuta av böcker du gillar. Alla som deltar får en gåvobok. Välj utmaning efter ålder:

För barn 0-5 år finns ett roligt läsbingo att göra tillsammans med en vuxen.

För barn 6-12 år finns ett läshäfte. Utmaningen är att läsa tre böcker under sommarlovet. Den som vill utmana sig lite extra kan läsa fem böcker och vara med i utlottningen av ett superhjältepaket.

För unga 13-16 år finns ett läshäfte. Utmaningen är att läsa en bok från fem olika genrer.

Du kan hämta läshäftet på biblioteket

Den som vill vara med i utmaningen, men har svårt att ta sig till biblioteket kan höra av sig till: underlandet@knivsta.se

Sommarsimskola, Hälsohuset

Ålder: Barn födda 2018 eller tidigare

Datum: Vecka 22-23, 24, 25-26, 27

Tid: 16.00-19.30

Kostnad: 8 tillfällen 1 200 kr. 5 tillfällen 750 kr.

I sommar erbjuder vi simkurser med flera olika upplägg och svårighetsgrad. 30 minuter per grupp. Anmäl dig via Hälsohusets webbplats

Arrangör: Hälsohuset

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 12 juni 2024