Du är på väg till Knivsta utvecklas - kommunens webbplats för samhällsbyggande och utveckling.

Du är på väg till vår näringslivswebbplats. Här hittar du allt om näringsliv i Knivsta – från etableringsmöjligheter till företagarnätverk.

Du är på väg till kommunens karriärwebbplats Jobba i Knivsta.
Se vad vi erbjuder!

1.0

Du är på väg till Knivsta biblioteks webbplats. Du kommer att lämna webbplatsen för Knivsta kommun.

Du är på väg till webbplatsen för Hälsohuset -

kommunens sim- och träningscenter.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta Centrum för idrott och kultur (CIK). Du kommer att lämna

Knivsta kommuns webbplats.

Du är på väg till webbplatsen för Knivsta kulturskola.

Du är på väg till webbplatsen för Sjögrenska gymnasiet.

Kontakta oss via Kontaktcenter eller nyttja vår självservice

Välkommen till Självservice!

Välj e-tjänster eller blanketter för att utföra ditt ärende till kommunen.
Många ärenden kan du utföra via våra e-tjänster.
För andra ärenden får du ladda ned en blankett, fylla i och skicka in med vanlig post.

Här tar du del av våra tjänster på andra språk
Please find our services in other languages below

Välkommen att lyssna på Knivsta.se

Sök på webbplatsen

Så arbetar Estrids gård vid värmebölja

Äldre är särskilt känsliga för värme. På Estrids gård finns väl kända rutiner vid värmebölja och nya medarbetare utbildas i rutinerna inför sommaren. Här kan du läsa mer om Estrids gårds beredskap för värmebölja och de rutiner som följs.

Estrids gård är utrustad med en central kylanläggning som styr klimatet och ger kyla i alla rum och lägenheter.
Kylanläggningen installerades för fyra år sedan och har än så länge räckt till för att ge kyla även unde varmaste dagarna. Om det framöver ändå skulle bli för varmt i våra allmänna utrymmen så finns 7 mobila AC-enheter samt fläktar tillgängliga på gården.

Om en boende vill komplettera den centrala kylanläggningen med egen kyla så går det bra att själv köpa och använda fläkt och/eller AC-enhet i den egna lägenheten. Estrids gård står inte för fläkt eller AC-enhet till lägenheterna.

Rutiner vid värmebölja

  • Vi mäter regelbundet temperaturen i allmänna utrymmen. Personalen bevakar temperaturerna i våra boendes lägenheter och meddelar omgående sjuksköterska eller chef vid höga temperaturer.
  • Vätskebrist är ett problem vid höga temperaturer under lång tid. Vid värmebölja har vi stort fokus på att våra boende får i sig vätska. Vi håller extra koll och erbjuder bland annat vatten, saft, vattenmelon och glass.
  • Vi erbjuder fotbad i kallt vatten vid behov. Svala duschar är ett alternativ.
  • Vi följer Folkhälsomyndighetens råd vid värmebölja, som bland annat innebär att klä våra boende svalt, hålla ute värmen genom att blockera solens strålar med persienner och gardiner och erbjuda svala duschar.
  • Vi utbildar våra medarbetare i att vara särskilt uppmärksamma och känna igen varningssignalerna för värmeslag och värmesvullnad. Personalen har extra koll på de boendes mående och meddelar omgående vår sjuksköterska vid förändringar.
  • Vi håller kontakt med anhöriga och ger uppdaterad information via e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du skickar in dina synpunkter – du hjälper oss i vårt arbete med att utveckla webbplatsen.

Sidan uppdaterades: 25 juni 2024